ENG
20 lut 2025
Bezpieczeństwo i zgodność z przepisami to kluczowe filary, na których opieramy nasze decyzje w JFC Polska. W ostatnim czasie otrzymaliśmy szereg opinii biegłych z zakresu ochrony przeciwpożarowej (m.in. Opinia z dnia 14 lipca 2021 r.), analiz Urzędu Dozoru Technicznego oraz wypowiedzi ekspertów i strażaków, wskazujących na istotne zagrożenia przy stosowaniu zbiorników dwupłaszczowych bez zewnętrznej skrzyni dystrybucyjnej, gdzie pompa i układ wydawczy montowane są bezpośrednio na zbiorniku wewnętrznym. Dodatkowo producent osprzętu do dystrybucji paliw (m.in. firma Piusi) wyraźnie podkreśla w instrukcjach, że ich pompy „nie są w wykonaniu przeciwwybuchowym oraz nie należy ich instalować w miejscach, w których mogą znajdować się palne pary” (Opinia 14.07.2021, s. 4).
Poniżej przedstawiamy kluczowe powody, dla których zrezygnowaliśmy z wprowadzania tego typu konstrukcji na rynek.
Jak stanowi § 64 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 września 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego:
„Na zewnętrznych powierzchniach zbiornika nie powinny znajdować się pozostałości czynnika roboczego.”
Tymczasem w przypadku zbiorników pozbawionych wyodrębnionej (zewnętrznej) skrzyni dystrybucyjnej, układ wydawczy (pompa, filtr, nalewak, licznik, czy zwijadło węża) jest instalowany bezpośrednio na zbiorniku wewnętrznym, do którego dostęp uzyskuje się poprzez drzwiczki w zbiorniku zewnętrznym. Biegli wskazują, że przy takim rozwiązaniu:
„wyciek paliwa (np. podczas odkładania nalewaka) lub dostanie się wody opadowej (przy otwartych drzwiczkach) może prowadzić do kumulacji cieczy w przestrzeni międzypłaszczowej” (Opinia 14.07.2021).
Pozostałości paliwa pojawiają się zatem na zewnętrznych powierzchniach wewnętrznego zbiornika (który formalnie stanowi część konstrukcji dwupłaszczowej), co stoi w sprzeczności z cytowanym powyżej przepisem.
Według opinii z zakresu ochrony przeciwpożarowej:
„instalacja układu dystrybucyjnego na zbiorniku wewnętrznym powoduje łatwy dostęp różnych cieczy [...] do przestrzeni międzypłaszczowej, co może zaburzać prawidłowe wskazania czujnika przecieku” (Opinia 14.07.2021).
Oznacza to, że każdorazowe zebranie się deszczówki lub kropel Diesla w obszarze pomiędzy płaszczami może sygnalizować alarm wycieku, dezorganizując pracę użytkownika, a w skrajnym przypadku – sprawić, że rzeczywisty przeciek zostanie przeoczony, jeśli w przestrzeni międzyzbiornikowej już wcześniej gromadziła się ciecz.
Przestrzeń międzypłaszczowa w upalne dni może się nagrzewać do temperatur przekraczających 70°C. W opinii biegłych:
„Zainstalowana w przestrzeni międzypłaszczowej pompa nie jest pompą typu przeciwwybuchowego – może wytwarzać iskrę, która będzie miała bezpośredni kontakt z oparami paliwa w przestrzeni międzypłaszczowej.”(Opinia 14.07.2021)
Jednocześnie w instrukcjach renomowanych producentów pomp (m.in. Piusi) wyraźnie wskazuje się, że „silniki nie są w wykonaniu przeciwwybuchowym oraz nie należy ich instalować w miejscach, w których mogą znajdować się palne pary”. Jeżeli w zbiorniku wewnętrznym dojdzie do rozszczelnienia (nawet minimalnego), opary Diesla mogą gromadzić się właśnie tam, gdzie wytwarzają się iskry. To z kolei zwiększa ryzyko zapłonu.
Dodatkowo, w niektórych projektach bez zewnętrznej skrzyni montuje się zawór odpowietrzający bezpośrednio na zbiorniku wewnętrznym. Jak wskazuje opinia:
„opary wydobywające się z zaworu mogą kumulować się w przestrzeni między płaszczowej, gdzie zainstalowany jest układ dystrybucyjny – przez co na działanie oparów narażony jest użytkownik zbiornika.”(Opinia 14.07.2021)
W praktyce oznacza to wyższe stężenie oparów w gorące dni oraz większe ryzyko zapłonu przy czynnościach tankowania i obsługi pistoletu.
Ta sama opinia biegłych wskazuje, że:
„pompa w trakcie pracy wytwarza ciepło i wibracje, co może mieć niekorzystny wpływ na stan zbiornika wewnętrznego […]. Temperatura wytwarzana przez pompę może spowodować samozapłon oparów Diesla.”(Opinia 14.07.2021)
W przypadku konstrukcji bez zewnętrznej skrzyni, pompa jest bezpośrednio przykręcona do zbiornika wewnętrznego (gdzie znajduje się paliwo). Drgania i wysoka temperatura elementów silnika mogą przyspieszyć starzenie się tworzywa oraz zainicjować niebezpieczne reakcje termiczne.
Mając na uwadze powyższe opinie rzeczoznawców ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, stanowiska UDT, a także przepisy Rozporządzenia MG z dnia 18 września 2001 r. i zapisy Dyrektyw ATEX (1999/92/WE, 2014/34/UE), w JFC Polska świadomie zrezygnowaliśmy ze sprzedaży zbiorników dwupłaszczowych pozbawionych wyodrębnionej zewnętrznej skrzyni dystrybucyjnej.
Należy bowiem pamiętać, że – jak jasno wynika z ptk 4 pisma UDT (TC.40.27.2018/JK2-2) – „to wytwórca zbiornika odpowiedzialny jest za identyfikację zagrożeń związanych z eksploatacją zbiornika”. Z tego względu wszelkie decyzje produkcyjne muszą być poprzedzone rzetelną analizą potencjalnych niebezpieczeństw i zgodnością z wymogami prawnymi.
Jako doświadczony producent zawsze kierujemy się bezpieczeństwem i troską o naszych klientów. Opierając się na analizach specjalistycznych opinii biegłych ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, rekomendacjach UDT oraz wytycznych producentów pomp, postanowiliśmy całkowicie zrezygnować ze zbiorników dwupłaszczowych bez zewnętrznej skrzyni dystrybucyjnej.
Wierzymy, że pełne oddzielenie układu pomp i filtrów od przestrzeni międzypłaszczowej to jedyny sposób, by zapewnić użytkownikom maksymalny poziom ochrony i niezawodną pracę czujników. Stale podnosimy jakość naszych rozwiązań, dostosowując je do wymagań prawnych i rzeczywistych warunków eksploatacji.
Dzięki temu klienci JFC Polska mogą mieć pewność, że inwestują w produkty wolne od niepotrzebnego ryzyka, zaprojektowane z myślą o długotrwałym i bezpiecznym użytkowaniu. Dbamy nie tylko o zgodność z przepisami, lecz także o pełne zadowolenie każdego, kto powierza nam swoje zaufanie.
JFC Polska Sp. z o.o.
ul. Białostocka 1, Karpin
05-252 Dąbrówka, Polska
Copyright © 2025 JFC POLSKA